poniedziałek, 11 listopada 2013

Ptasie radio

Kolejna odsłona warsztatów polonistycznych - "Ptasie radio" Juliana Tuwima.

Na początku przypomniałam dzieciom kim był Julian Tuwim i przeczytałam "Ptasie radio". Następnie próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania, nad którymi miały dyskutować ptaki w czasie audycji: co świtem piszczy w trawie?, gdzie się ukrywa echo w lesie? jak poznać, kto ptak, a kto nie ptak?. Na tym ostatnim zagadnieniu skupiliśmy się na dłużej.

Jak poznać, kto ptak, a kto nie ptak? Każde z dzieci miało wylosować jedną z kart i spróbować odpowiedzieć czy na obrazku jest ptak czy nie (skorzystałam z kart przygotowanych wcześniej przy okazji różnych tematów - do pobrania tu). Następnie zastanawialiśmy się, jakie cechy szczególne mają ptaki.

Postanowiłam przygotować karty ze wszystkimi ptakami, jakie zostały wspomniane w wierszu (do pobrania tu). Oglądaliśmy je i nazywaliśmy ptaki, które wzbudziły szczególne zainteresowanie (czyli prawie wszystkie :)). Chciałam w ten sposób pokazać jak wiele jest gatunków ptaków i jak bardzo mogą się one od siebie różnić.

Po części teoretycznej przeszliśmy do zadań. Wybrałam z wiersza kilka najbardziej popularnych ptaków i przygotowałam kolorowanki. Żeby nie było kłótni, każdy miał wylosować sobie jajko ze swoim ptakiem. Dodatkowo próbowaliśmy naśladować dźwięki jakie wydają te ptaki.

Po kolorowaniu robiliśmy zagadki z odgłosami ptaków. Dzieci słuchały trzech odgłosów ptaków i musiały je przyporządkować do odpowiedniego obrazka. Po prawidłowym odgadnięciu czekała na nie niespodzianka. Więcej o zestawie, z którego korzystałam pisałam tu.

Następnie przygotowaliśmy ptaki z origami.


Instrukcję jak go wykonać znajdziecie tu. Każde z dzieci mogło pokolorować ptaszka według własnego uznania.Wiórki z temperowania kredek wykorzystaliśmy przy kolejnej pracy.



Materiały do zajęć:
ptaki - KLT
ptaki - kolorowanka
paw do wyklejania
ptaki i odgłosy - czytanie globalne
budowa ptaka - przetłumaczyłam na polski karty z The Helpful Garden. Gdyby ktoś był zainteresowany, mogę udostępnić mailowo.

1 komentarz: