Na warsztatach omawialiśmy wiersz Juliana Tuwima "Lokomotywa". Na początku wyjaśniłam dzieciom kim był Julian Tuwim oraz pokazałam jego portret. Dlaczego ten wiersz? Ponieważ w tym roku obchodzimy rok Juliana Tuwima, a "Lokomotywa" to dla mnie klasyk nad klasykami.
Następnie przeczytałam wiersz na głos, zatrzymując się przy słowach, które mogły być niezrozumiałe. Po lekturze przystąpiliśmy do zadań. Na początku przeprowadziłam z dziećmi krótką dyskusję o środkach transportu. Ich zadaniem bylo m. in. wymienienie innych znanych im środków transportu. Aby im to ułatwić skorzystałam z kart naukowych (dostępne tu).
Po krótkiej dyskusji przeszliśmy do kolejnego zadania: poprosiłam dzieci o ułożenie w odpowiedniej kolejności ponumerowanych wagonów. Wagonów specjalnie nie laminowałam, aby można je było kolorować, jeśli ktoś miałby na to ochotę.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgtk0I5LL58UTMoJ0LmERYNC3AiwALNuR7s0grBoLHENHmydY0eLuQWa5Pj8JUhUIIwamCtDgOqMrl32O7VDqQb_yv7_WxSzIvfZT2ilAwToX3qqjAu1laL3YILcNuyWIKU7JkMWVKnosOy/s400/P1090184+%25282%2529.jpg)
A ponieważ wagonów było ze czterdzieści, a autor nie wiedział co się w nich mogło jeszcze zmieścić, poprosiłam, aby dzieci wymyśliły co można jeszcze przewozić w pociągu i następnie to narysowały. Poniżej twórczość Zosi.
Na zakończenie zapytałam czy pamiętają jaki był tytuł omawianego wiersza i poprosiłam, aby ułożyły wyraz "lokomotywa" z rozsypanki sylabowej.
Materiały do zajęć:
lokomotywa i ponumerowane wagony
zawartość wagonów
rozsypanka sylabowa
plakat z Julianem Tuwimem z gazety "Nauczycielka Szkoły Podstawowej" nr 23
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz