piątek, 18 października 2013

Legenda o orlim gnieździe

Kolejne warsztaty polonistyczne, które miałam okazję  poprowadzić dotyczyły legendy o orlim gnieździe, czyli legendy o powstaniu państwa polskiego. Tekst zaczerpnęłam z książki "Baśnie i legendy polskie" wyd. Nasza Księgarnia.

Na początku wytłumaczyłam dzieciom, co to jest legenda. Następnie krótko opowiedziałam im legendę o orlim gnieździe. Zależało mi, aby zapamiętały, że było trzech braci: Lech, Czech i Rus, którzy wędrowali w poszukiwaniu miejsca, gdzie mogliby zamieszkać. I że Lech zdecydował się osiąść w krainie, w której swoje gniazdo miał biały orzeł. Z tego względu pierwszą stolicą Polski  było Gniezno, a w godle mamy białego orła.

 


Następnie ułożyliśmy mapę Polski. Wykorzystałam puzzle ZuzuToys. Zaskoczyło mnie to, że nie użyto w nich oficjalnej flagi Białorusi, ale flagę używaną przez opozycję antyrządową. Zauważyłam to dopiero w trakcie zajęć i poczułam się trochę niezręcznie, ponieważ różniła się ona od przygotowanych przeze mnie materiałów. Jak się domyślacie nie jest łatwo wytłumaczyć 5-6 letnim dzieciom  zawiłości polityczne.

Następnie rozmawialiśmy o krajach, jakie sąsiadują z Polską. Przygotowaliśmy flagi sąsiadujących z Polską państw i umieszczaliśmy je na mapie korzystając z przygotowanej legendy.

Do wykonania flagi potrzebne są: druk z pliku na końcu posta, nożyczki, klej, wykałaczka i kawałek korka po winie. Prostokąt z flagą składamy na pół. W środek wkładamy wykałaczkę i sklejamy. Gotową flagę mocujemy do kawałka korka (można użyć modeliny).

Materiały do pobrania:
orzeł kolorowanka
godło Polski
mapa i flagi
legenda

1 komentarz:

  1. ciekawa podpowiedź, wykorzystam na zajęciach. Dziękuję:) Ewa

    OdpowiedzUsuń